Jawność w reklamie?

Czyli reklama na najwyższym poziomie

Jawność w reklamie?

Reklamy dzieli się ze względu na stopień jawności przekazu. Pierwszym typem są reklamy jawne, które wprost reklamują dany produkt: pokazują go i opisują. Przykładem może być ulotka dotycząca, opatrzona zdjęciami, która pozwala nie tylko zobaczyć jak wygląda oferowany produkt (przez co skutecznie wpływa na oglądającego poprzez zmysł wzroku), ale także przekonać się, co się na niego składa – w tym wypadku będzie to lista dodatków i sosów.

Drugi typ reklamy to reklama jawna dołączana, nierzadko stanowiąca główny cel, co jednak nie dla każdego jest oczywiste. Przykładami są próbki produktów dodawane do innych towarów czy gazet. Chcąc lub nie, stajemy się ich posiadaczami, a skoro już coś mamy, to dlaczego by tego nie spróbować? Jest to kolejny skuteczny sposób reklamy, oddziałujący na wszystkie zmysły i dający realne wyobrażenie o produkcie.

Trzeci rodzaj to reklama ukryta, często nazywana kryptoreklamą. To rodzaj nieoczywistej reklamy, czasem sprawiającej wrażenie obiektywnej i rzetelnej (np. recenzja produktu w gazecie czy na blogu), a czasem wręcz przypadkowej (pokazywanie logo firmy w czasie transmisji meczu). Do tej kategorii należy również przekaz podprogowy. Dotyczy ona bodźców wzrokowych lub słuchowych, trwających zbyt krótko, by zostały świadomie zarejestrowane (np. pojedyncza klatka filmu), ale docierających do podświadomości i przez to wpływających na widza. W wielu krajach, w tym w Polsce, jest zakazana.

Ostatni typ to reklama mieszana, która polega na łączeniu ze sobą przynajmniej dwóch z powyższych typów.

reklama Shell

reklama jedzenia

Dodaj komentarz